2016. január 8., péntek

Mai


Ez maradt a csodaszép, délceg, csilivili fenyőfából...azt olvastam a haon.hu-n, hogy feldolgozzák kerti pad léceknek a Dehusz (közhasznú társaság) dolgozói, a lombját meg bedarálják és megy komposztba.


Az egész város egy jégpálya. Csak a nagy forgalmú járdákon, utakon nem síkos-jeges, amúgy mindenütt úgy közlekedtem, mint egy százéves mama. Az vigasztalt, hogy nem csak én, pedig van egy terep-holdjáró csizmám, jó nagy recékkel a talpán, de mégis csúszkáltam rendesen.

Amúgy a fotón látható, milyen (pfuuuuj) szürke idő van, szép hónak nyoma sincs, pld. amit látok a Dunántúlon élő blogos társaim fotóin.

jéggé fagyott lábnyomok a tegnapi latyakos idő után...ilyen volt majd' mindenütt a járda
Azt mondja nekem egy gyereklányka ma, mondjam már meg hány óra. Mivel nincs órám, így az egyik 10 kilós szatyor át a másik kézben lévő 10 kilóshoz, kesztyű le, telefon kotor, időt mond. Köszöni szépen, én be a rövidáru boltba, majd mikor kijövök onnan, látom a közeli buszmegállóban a lánykát, amint a telefonját bűvöli...

egy: nincs óra a telefonján (ki van zárva)
kettő: engem akart szívatni
három: lusta volt elővenni a telefonját
négy: mindegy is mi volt, én sem haltam bele, hogy megmondtam hány óra van
öt:  nem értettem az egészet

Szombaton színházba megyünk, hurrrrrá! a Magyar Faust c. előadást nézzük meg, nem tudom milyen lesz, de már ki vagyok éhezve egy jó előadásra.

Ezt fogjuk megnézni:

"A színjáték címlapján az erdélyi irodalom fenegyerekeként elhíresült fiatal szerző Jókai Mórt idézi:
„Ne csak a németek dicsekedjenek vele, hogy volt nekik olyan hatalmas emberük, mint dr. Faust, akit életében tenyerén hordozott, halála után pedig pokolra vitt az ördög, ami elég szép kitüntetés: más szegény ember a saját lábán jár oda. Nekünk is volt ilyen kitűnő emberünk, akinek hírét ma is emlegeti minden ember Debrecenben: doktor Hatvani István.”
Bár a Faust-monda nyomai Magyarországon már a XVI. századtól felbukkannak a parasztság szájhagyományában, a „magyar Faust” elnevezés Hatvani István debreceni professzor nevéhez kötődik.
A XVIII. században élt Hatvani amellett, hogy teológiát és orvostant tanult Bázelben, majd Leidenben, kiemelkedő matematikai és fizikai ismeretekkel rendelkezett. A tehetséges fiatal tudósnak professzori állást kínált fel több külföldi egyetem is, ő mégis a Debreceni Református Kollégium matematikai, fizikai és vegytani tanszékét választotta. A kísérleti oktatás egyik legjelentősebb hazai úttörője harminchét évig volt a neves debreceni intézmény tanára. Bemutatott kísérletei az újdonság erejével hatottak – sokan bűvészt is láttak benne – és legendás hírnevet szereztek neki. Személye körül már röviddel halála után bűbájos tudományáról és az ördöggel kötött szerződéséről szóló anekdoták és ironikus történetek keringtek.
Orbán János Dénes művében Hatvani professzor Kelet-Közép-Európa nagy tudású és sajátosan magyar stílű Faustjaként megköti ugyan az alkut Mefisztóval, de a lelkét nem adja el; „belévesztünk az emberi tudatba” – mondja Lucifer a darab végén.
A nyakas magyar Faust és Mefisztó szellemi birkózása pokolfajzatok és angyalok, boszorkányok, szellemek, garabonciások és cívispolgárok közt játszódik a mennyben és a pokolban, Bázelben és Pozsonyban, de főleg Debrecenben, 1749-ben és 1786-ban."


(A tartalomjegyzék a Csokonai Színház honlapjáról származik!)



Bár az előrejelzések nagyon pfuuuuuj időt jósolnak szombat-vasárnap-hétfőre, azért legyen jó a hétvége mindannyiónknak :)



19 megjegyzés:

  1. Az oras jelenetrol az jut eszembe, repuloteren allok egy hatalmas ora alatt, ahol egyebkent is minden iranyban ora van..hozzamjon egy fiu es megkerdezi hany ora..en lassan , szandekosan emelem a fejem folfele az ora iranyaba, o direkt nem koveti..mindegy megmondtam hany ora van, O beszelgetni akart..:)

    Jo szorakozast a hetvegere es szebb idot! (mar le sem merem irni, itt ma +6 fok van es ejjel is plusz marad, ho smemi.Attol tartok februar marciusban majd jon annyi, hogy elegunk lesz:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Komolyan, el sem tudom képzelni, miért kérdezte meg hogy hány óra :)

      Köszi, a színházat nagyon várom, egyébként meg ejtőzni fogunk azt hiszem... :)

      Törlés
    2. zavarba hoztok, mert bizony, kesztyűben, szatyrokkal, én sem kotrom elő a pontos időért a telómat, HA IDŐRE KELL ODAÉRNEM VALAHOVA ÉS TUDNOM KELL? MENNYI IDŐM VAN MÉG HÁTRA :)))keresek valami órát a közelben, de ha nincs- akár a boltban is megkérdezem a pénztárost, vagy álldogáló embereket...engem is hülyének néznek, de kit érdekel

      Törlés
    3. :))) ááá, dehogy, nem hozunk zavarba, nincs ebben semmi különös, ha valaki megkérdezi hány óra. A városban én is mindig a toronyórákat lesem, én is lusta vagyok elővenni a telefont, ha van látható közelségben óra.

      Ennek a lánykának semmi nem volt a kezében, tehát még az sem lehetett, hogy tele van a két keze (mint nekem...) és nem tudja megnézni.
      Amúgy meg, egészségére, ha megkérdezte :)

      Törlés
  2. Szó szerint pfujj idő van - tükörjég, és csak szitál, és szitál és lefagy és szürke... :(
    Időnként nekem sem jut eszembe, hogy a telómon nézzem meg az időt, csak amikor a másik azt veszi elő, akkor esik le, hogy nem kellett volna kérdezni... :)
    Jó szórakozást a színházban!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a toronyórákat szoktam nézni, ha a központban vagyok, így tényleg elő sem kell venni a telefont :)

      Fogom a fejem, hogy ez január? tengernyi víz mindenütt körülöttünk, nem tud elszivárogni az előzőleg kőkeményre fagyott talajon, vagy csak nagyon nehezen, lassan. "Nyakig érő" talajvízszint lesz, már látom az aknában, hogy emelkedik...

      Köszi, érdekes darab volt, érdekes rendezéssel, sok szereplővel, jó hosszú időtartammal :) de azért jó volt, sok mondanivalója volt a mai ember számára is.

      Törlés
  3. Meglehet nem állította be az órát a telefonon. ... Vagy nem tudta hol kell leolvasni. A pontos idő ugyanis nem feltétele a Facebook alkalmazásnak. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ezt már soha nem fogom megtudni, hogy miért kérdezte meg tőlem a pontos időt... :)

      Törlés
  4. Dunántúlon élek, de felénk is eltűnt már a hó. Maradt a szürkeség.A színházi előadás biztosan jó volt. Remélem, hogy kellemes élményekben volt részed?!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Újszerű darab volt, mozgalmas színpadi játékkal, rengeteg szereplővel, érdekes mondanivalóval. Tulajdonképpen tetszett, bár nem nézném meg még egyszer...

      itt már semmi hó, viszont iszonyú mennyiségű eső esett és még nincs vége...

      Törlés
    2. Örülök, hogy egy kicsit kikapcsolódtál és azért a darab sem volt rossz! Az eső felénk sem fogy. Sőt... most is szakad:(

      Törlés
    3. nagyon szeretem a színházat, jó pár előadásra eljutok egy évad alatt.

      Az eső...ne is emlegesd :) herótom van tőle...

      Törlés
  5. Találtam egy nagyon jó színházjegyes oldalt, ahol minden nap, aznapra vannak feltéve kedvezményes áru jegyek, nagyon jó előadásokra is. Régiónként is lehet nézni :). http://www.maesteszinhaz.hu/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. wow! micsoda kincset mutattál Te most meg nekem! :) kösziiiiiii :)

      Törlés
    2. feliratkoztam :)

      Törlés
    3. én is a napokban találtam rá :) <3

      Törlés
    4. már jött is az email...jó lesz ez :)

      Törlés
  6. Nagyon örülök, hogy te is örülsz neki! Itt Pesten remek előadásokat ajánl fel minden nap. Éjfélkor küldi az e-mailt, úgyhogy reggel már ott van a postaládában, lehet intézkedni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elküldtem a lányaimnak is a linket :)

      Törlés

Megköszönöm, ha írsz...de tudnod kell, hogy a kommentet moderálom.

Türelmet kérek, ha nem jelenik meg belátható időn belül a megjegyzésed, mert annak oka lehet: úton/házon/magamon kívül vagyok.