2017. április 17., hétfő

Húsvét



"Alkonyat van megint. (...) Megint vége van valaminek. Bármilyen tökéletes is egy nap, mindig véget ér."
(Stephenie Meyer)

... talán egy ilyen szép ünnepen most nem Stephenie Meyer-től kellene idézgetnem, de annyira ez az érzés van most bennem, amiről ő is ír.

Annyira eseménydús, pörgős, nevetős, szép idős volt ez a négy nap. Minden összejött, amit terveztünk.
Utaztunk is, beöltöztünk rendesen vasárnap reggel, hűűű, de rossz időt jósolnak mindkét napra, eső, borongós idő, szél, szóval ne készüljön az ember lánya szép időre. Igaz nem izzadtunk le, de annyira szép, vakító kék eges, kevés felhős, nem nagyon szeles idő volt, olyan jó hogy tévedtek az időjósok, ez is hozzájárult az ünnep hangulatához.

Otthon eszembe jutott a gyerekkorom húsvétjai, mikor a vézna lábszáraimra (ma már nem az😁) vadiúj fehér pamut harisnyanadrág simult (estére már jó koszos volt...), fekete lakkcipővel, libbenő ruhácskában, persze csak a ha jó idő volt. Előtte nap megfestettük a tojásokat Nagyimmal, levonót tettem rá több kevesebb sikerrel. Ha sikerült úgy rátenni, hogy nem szakadt el a minta, nem gyűrődött meg, hát már az nagy szó volt.
Csálé, csámpás levonós tojásokra emlékszem, persze biztos volt közte szép is. És mindig csak piros volt, nem tudom miért, Nagyanyám nem volt hajlandó mást színűt festeni :) nagy ritkán volt hagymahéjban főzött is, azt is szerettem.

És mennyire nem kedveltem a húsvét hétfőt... "várni" a lovagokat...ohhh, szöktem ki mindig a kertbe, onnan kiabáltak elő Anyukámék, ha jött valaki. Középiskolás koromban meg bezárkóztam a szobámba, de ha jöttek, Anya kivágta az ajtót, és mese nem volt, nekem menni kellett cseverészni. Aztán ott voltak a büdösebbnél büdösebb kölnik, Istenem, régen falun csak orosz kölnik voltak, biztos emlékeztek még rá sokan, valami eszméletlen szagú volt mindegyik. Folyt le a nyakamba, szemembe az a lötty, némelyik locsolkodó úgy megöntözött, ahhh, még most is kiráz a hideg a szagtól...

Szóval nekem a húsvét hétfő egy borzongás volt 😁 de érdekes ez, mert várta is az ember, meg nem is. Gyerekkoromban azért, mert tuti kaptam mindig új, fehér harisnyanadrágot, meg biztos hogy addigra kinőttem a tavalyi fekete ünneplő cipőmet, tehát azt is kaptam, vagy már a tavalyi szandálban szaladgáltam, abból nem baj volt, ha kicsit kilógott a lábujjam :D
...meg utána mindig beszámoltunk a suliban egymásnak, kinél hány fiú volt locsolkodni, kinek volt büdösebb a haja,  mert ez volt a menő.

Ma látva a csendességet a falumban, az is eszembe jutott, hogy régen milyen jövés-menés volt, délelőtt a kicsik, a gyerekek jártak locsolkodni, némelyik alig bírta vinni a nylon zacskóban a sok tojást,  míg délután már csak a felnőttek.
Na, most alig lehetett embereket látni az utcán, nagyon leredukálódott már ez a szokás, tényleg csak a rokonok között van még megtartva valamilyen szinten.
Kaja az persze volt minden: sonka, kolbász, sárgatúró, fasírt, sütik. Nem tudom mi volt velem, de most a sárgatúró nagyon bejött, pedig azelőtt nem az hogy nem szerettem, de elvoltam nélküle.
De az egészben az volt a legfontosabb: együtt volt a család, igaz kicsit hiányosan, mert az én egyik lányom is hiányzott, meg a tesómé is. Igaz, sűrű csuklásban lehetett részük, mert nagyon emlegettük Őket is :)

(Most hívott a lányom, hogy elvitte az én töltőmet is. Az övé is fehér, az enyém is, kint volt az asztalon és automatikusan behajította a bőröndjébe, azt hitte az övé. Még ha holnap fel is adja, akkor is csak szerdán kapom meg, legjobb esetben, ha el nem tűnik útközben. Szóval, kikapcsoltam a telefont, hogy tartson ki míg megérkezik a töltőm. Persze, egyetlen ezzel kompatibilis sincs a kb. 40 db már meglévő töltőink között a mostanihoz. Miért is lenne?)

No, akkor kezdjük a dolgos hétköznapokat.


Ilyen kék volt az ég...
az imádott almafámon dolgozik a méhecske

barackfa virága - hát nem csodás???

a meggyfák egyike

19 megjegyzés:

  1. Az en emlekeimet is megfrissitetted kisse:)
    Egyszer irtam is rola a blogban, volt egy fiu aki az elso volt minden evben kb hajnal 6kor mar ott allt locsolni:D en meg a fejemre huztam a paplant, de Anyukam kiparancsolt..fel kellett oltozni, elkeszulni nem volt mese.

    Itt a mai nap mar nem unnep, a locslkodas meg kifejezetten mi szokasunk csak, magyaroke..ettol fuggetlenul szep, hogy dultunk fultunk:)sajnalattal olvasom, hogy eltunik.

    Gyonyoruek a viragzo fak:))mar lassan mi is bimbozunk.

    puszillak!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem is mindig azzal keltett fel Anya, hogy mindjárt itt vannak a locsolkodó fiúk és én még ágyban vagyok. Gondolhatod, mit össze mormogtam :D

      Meseszép a határ, mindenütt virágzó alma és meggyfák, sajnos nagyon rossz idő jön rájuk a héten, szinte biztos, hogy megfagy minden :((( tuti, hogy hiány lesz gyümölcsökből...

      Törlés
  2. A képeid csodálatosak, szemet gyönyörködtetőek!
    Mintha az én érzéseimet írtad volna le a régi húsvétokról! Mégis, milyen jó most visszaemlékezni rájuk! Bizony, bizony, ilyenkorra új ruhát kaptunk mi is, és abban mentünk a templomba, hogy mindenki lássa.
    Nemcsak a régi emlékekben voltunk hasonlóak, az újakban is. Együtt volt nálunk is a család, és nagyon élveztük mi is, a szép idő hozzá meg csak hab volt a tortán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mancoka, annyira szépek a fák, nem győztem csodálni őket. Az örök kedvenc almafáim, jaj csak ne legyen bajuk ettől a rossz időtől, ami a héten jön rájuk. Úgy sajnálnám, ha tönkremennének, vagy a már elvirágzott szilvafán a kicsi gyümölcskezdemények is megfagynak, nem lesz semmi a kertben otthon :(

      Törlés
  3. Van lány, aki "szerette" a locsolkodást ? Én sose. Szerencsémre túl sok húsvéti locsoló nem járt hozzánk, később meg egyszerűen nem nyitottam ajtót. Valahogy nem kedvelem ezt a "népszokást"... NEM miattam jöttek, akik jöttek - a pénzemért meg majd veszek én nekem tetsző kölnit, s akkor öntöm magamra, amikor akarom.(Mindig ezt gondoltam)
    Bezzeg a húsvéti közös családi "sonkás" vacsora - az mindig, a mai napig, nagyon kedves szokás nálunk, épp mint karácsonykor, mindannyian együtt vagyunk - és az olyan jó.
    Milyen érdekes, nem csak nem ettem, de eddig még nem is hallottam soha "sárga túró"-ról. Nálunk/mifelénk ilyen sosem volt.
    A virágzó gyümölcsfa-fotók pedig meseszépek. Nem tudom, mi lesz az idei gyümölcsterméssel, ha tényleg ideér ez a hideg - amit jósolgatnak....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a húsvétban az a legjobb, hogy együtt van a család és nagyon finomakat eszünk :) a sógornőm olyan sütiket tud készíteni, hogy ember nincs aki annak ellen tudjon állni.

      "Sárgatúró" - tudom, hogy sokan nem ismerik, sosem hallottak róla, de ha rákeresel a neten, látod milyen és azt is, mennyire egyszerű elkészíteni - mondom én, aki soha nem csinált ilyet :D de a recept alapján úgy ítélem meg, hogy tényleg nem nehéz, meg Anya is mindig azt mondja.
      A kicsit édeskés íze miatt nagyon finom a főtt, füstölt sonkával, igazi különlegesség. Én magában is szeretem, Anya még mazsolát is tesz bele.

      Remélem nem károsodnak a fák, nagyon-nagyon sajnálnám, otthon Anyánál is olyan szépek, gazdagon virágoznak, biztos tele lenne gyümölccsel nyáron, ha nem fagy meg.

      Törlés
  4. Olyan jó volt olvasni az emlékeidet!
    Én nem emlékszem egy gyerekkori húsvétomra sem. Szerintem nem volt semmi különös..megkérdezdm a nővéremet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem annyira előttem vannak a gyerekkori húsvétok! élénken él bennem, tegnap különösen, hogy otthon voltunk. Beszélgettünk is róla, mindenki idézgette hogy volt régen:)

      Törlés
  5. Vannak olyan faluk felénk,ahol teljesen felújúltak a népszokások. Es ez jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az szép!!! dicséret annak, aki lelkesen támogatja az ilyen szokásokat!

      Törlés
    2. Itt ,a Bakonyban, Csókakőn,csak a mulatság kedvéért.:)

      Törlés
    3. jaaa, ez olyan akkor, mint Hollókőn :)

      Törlés
  6. Nekem a nagyszüleimnél töltött napok emlékezetesek, sőt már a fiammal is, akkor még élt nagyanyám.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apai nagymamám velünk élt, az anyai nagyim meg távol tőlünk, úgyhogy ilyen jellegű húsvéti emlékeim nincsenek, csak az otthoni.

      Törlés
  7. Gyönyörűek azok a fák!! De mi lesz velük... úgy behavaztunk, mint télen. A házunk előtti fehér orgona kezdte bontogatni virágait és most teljesen fehérbe borult, az éjjelre fagyot ígérnek. :-(

    Sárga túró? Levonó? Megint új dolgok a számomra. :-)
    Most beugrottak a régi húsvétok... gyerekként izgatottan készültem, órát állítottam, mert semmiképp sem szerettem volna, ha az ágyban locsolnak meg. :-) Szép ruhában, besütött hajjal, festett tojással, friss sütivel és apró pénzzel vártam a locsolókat. Húztam a strigulákat, verseny volt köztünk lányok közt. :-D
    Délután aztán összejött a család, keresztszülők, nagybácsik, nagynénik, unokatesók. Kimentünk a szőlőskertekbe bográcsoztunk, nyárson sütöttünk. A kisgyerekeknek elrejtett tojások keresése volt a legizgalmasabb dolog! Imádtam az akkori húsvétokat!
    Később tiniként már kevésbé, aztán el is maradoztak ezek a dolgok, csak családon belül maradt meg a locsolkodás.

    Itt, felénk pedig ilyen szokás nincsen. Köszi Orsi, hogy felelevenítetted bennem a szép emlékeket! ❤️

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, láttam felétek készült fotókat is, meg a lányom is kint van még a héten, Ő is írta, hogy nagyon rossz idő van.
      Mi még eddig megúsztuk, csak eső esik, fagy sem volt, de hát ez az időjárás is lerendezi a kicsi gyümölcskezdeményeket meg a még virágzó fákat. A Duna-Tisza közén hajnal óta intenzív havazást mutatnak, van ahol már öt centis hó van a Kiskunságban. Arra gondoltam, minden barack megsemmisül ott...

      Te sem hallottál még a 'sárgatúróról'? :D azért írtam mindig egybe, mert ott felénk ezt szigorúan úgy mondják :) érdekes, de egyszer megkóstolhatnád, aztán eldöntenéd szeretni avagy kerülni való étek :)

      Ugye, hogy Ti is versenyeztetek, kihez hány legény ment locsolkodni? aztán az iskolában egymást túlkiabálva soroltuk, kinél kik jártak :)
      Érdekes, felénk soha nem volt divat keresni az elrejtett tojásokat, abszolúte nem volt szokás.

      Törlés
    2. jaaaa, a levonó meg az a matrica, amit rá kellett simogatni vizes kézzel a tojásokra. Csak mi levonónak nevezzük :D

      Törlés
    3. A tojáskeresés Németben is szokás. :-)

      Rájöttem a szövegkörnyezetből a levonó jelentésére, köszi. :-)

      Törlés
    4. Ez a tojáskeresgélés kimaradt az életemből :)

      Törlés

Megköszönöm, ha írsz...de tudnod kell, hogy a kommentet moderálom.

Türelmet kérek, ha nem jelenik meg belátható időn belül a megjegyzésed, mert annak oka lehet: úton/házon/magamon kívül vagyok.