2017. június 9., péntek

Csak


... az kezdjen bele, akinek van türelme, kedve elolvasni, megnézni 😍

Minden képzeletemet felülmúlta Szlovénia. Nem gondoltam volna, hogy ilyen "patent" kis ország. Már hazafelé tartva az járt a fejemben: hogy tudott a Jóisten erre a kis területre ennyi szépséget lerakni? és hogy mennyi idő kellene ahhoz, hogy mindent kedvemre tudjak végigjárni, minden méteren megállva csodálni a természetet.

Komolyan mondom, nem túlzás: már a képzeletbeli határt átlépve lehetett tudni, Szlovéniában vagyunk.
Nem voltak két méteres falazott kerítések, sok helyen semmilyen sem vagy csak élősövény, derékig érő és nem voltak elhanyagolt porták.
Mindenütt virág, szépen nyírt pázsit. És sehol nincs az út mentén sem két méteres parlagfű, nincs árokba dobált zsákos szemét. Sőt! semmilyen szemét nem látható.
Egész út alatt nem láttam sehol egy eldobott műa. palackot, egy papírfecnit sem, de még cigarettacsikket sem. Bledben körbejártuk az egész tavat, bő 7 km volt. Fogadtunk a párommal, hogy ki vesz észre először szemetet. Az egész hét kilométeres körön sem a tóban, sem a tóparton, sem a sétányon még csak egy darab csikket sem láttunk!!! Kristálytiszta a tó vize, messze be lehet látni és a tó aljáig.
De egyébként egész Szlovéniára jellemző volt a tisztaság. Azért is feltűnő ez, mert itthon meg ahhoz van szokva az ember, hogy mindenütt szemét van országutak, vasutak mentén.
Jaa, és még muszáj megjegyeznem, minden utazó tudja, milyen fontos a megállóknál/pihenőhelyeknél az illemhely.
No, kérem: mindenhol !!  turisták által leglátogatottabb helyeken is ingyenes volt és patika tisztaság, papír, kézmosó, szárító, úgy ahogy az kell(ene) itthon is...

(Na, ezt jól kiveséztem, de ez is nagy hatással volt rám 😊)

Dobronak volt az első állomásunk, ez már szinte kötelező minden Magyarországról érkező látogató számára.
Megmondom őszintén, nekem csalódás volt, semmi másról nem szól, csak az üzletről. Magába a orchidea termesztés folyamatába abszolúte nem volt betekintés, mondjuk érthető is, hogy a sok csámpás turista ne hurcoljon be mindenféle kórokozót, de legalább egy üvegfalon keresztül láthatóvá tehetnék annak a két millió orchideának egy kis részét, amit nevelnek ott évente.
Ja, látható, egy dolgozóknak kialakított konyharész vagy mi van ott, na ott van egy falatnyi üvegfal, ahol a kíváncsi népség kicsit táthatja a száját.
Van két trópusi növényekkel kialakított üvegház, de azok sem nagyok, lehet telhetetlen vagyok, de nem volt nagy durranás az sem. Az előtér meg tele van eladásra szánt orchideákkal. Szépek, tényleg szépek, végül is annyit látni az egész orchideafarmból.
Az biztos, egyszer elég meglátogatni, ha csak az lenne az úticél,  tuti nem utaznám keresztül érte az országot.

Következő megállónk Ljubljana volt. Szép kis város, 287 ezres lakossággal. Akkor valami fesztivál lehetett, nagyon sokan voltak a városon keresztülfolyó Ljubljanica két partján.

Megcsodáltuk a Sárkányos hidat, sétáltunk egy nagyot, majd felmentünk a várhoz is, de oda már nem mentünk be, késő volt és nem volt rá időnk, csak néztük az alant elterülő várost.

A szállásunk Bled és Bohinj között volt, persze hogy a hegyek között. Takaros, tiszta, virágos településeken mentünk keresztül és mindenütt bársony simaságúra kaszált hegyi rétek világosabb zöldje világított a mélyzöld erdők lombjai között a hegyoldalakon.
El lehet képzelni, hogy mekkorát aludtunk a tiszta hegyi levegőn...A szállás természetesen kifogástalan volt...

Másnap a Vintgar szurdokkal kezdtük a napot. Legszívesebben állandóan kattintgattam volna a fényképezővel, annyira szép volt minden métere.
Kb. másfél kilométer hosszan kiépített útvonal van a látogatók számára, anélkül nem is lehetne végigmenni rajta.
Kristálytiszta a víz, zubogva/harsogva rohan végig a völgyön, tele van halakkal. Néhol látszik hogy több méter mély, de egyébként nem, csak nagyon gyors sodrású.
Szerencsére mi elég korán mentünk, még nem voltak sokan, de visszafelé jövet már bizony sok helyen meg kellett állni, hogy egy-egy hídon/szakaszon elengedjük a szembe jövőket, mert elég keskeny az út. A szurdok végén egy vízeséssel van vége a völgynek, ahonnan visszafordultunk és még egyszer végigjártuk ezt a szépséges helyet. Káprázatos, bármikor visszamennék oda (is)...


Dobronak



















ananász...két évig fejlődik ki egy akkora gyümölcs, amit látunk a piacon

annyi információ ért abban a pár napban, hogy  elfelejtettem mi ez, de talán mangó :D
ez azt hiszem éretlen papaya...



Ljubljana




A Dóm egyik kapuja



A Ljubljanica folyó
a híres Sárkányos híd
Fent látható a ljubljanai vár

a Városháza

kilátás a vártól
esküvőre készültek a Dómnál


A Vintgar-szurdok


A szurdok tele volt végig erdei tündérfürttel...odáig voltam tőle :)















nézd azt az egymásra rakott köveket...
ezen nagyon ki voltam akadva, hogy tud úgy megállni az a kő rajta...







...és a szurdok végén a vízesés
Ez az egy kép az internetről van, mert így szemből nem készítettem a szurdokot lezáró vízesésről felvételt

folyt. köv.

13 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy neked is tetszett ez a csodálatos vidék - bár igencsak meglepődtem volna, ha nem ez a véleményed. Jó, hogy megírtad a dobronaki benyomásaidat - el is bizonytalanodtam, hogy valóban akarok-e én oda elmenni (ezek után) - pláne, hogy Pécsett van egy csodás botanikus kert, ahol évente van virágkiállítás, millió orchideával.
    Szerencsések voltatok, hogy a Vintgarban korán kezdtetek, valóban, szezonban elég nagy ott a forgalom.
    Hát az rendben van, hogy a tündérfürtöt megcsodáltad - de remélem észrevetted, hogy aranyos-fodorka IS van ott, abban a sziklás völgyben :-)
    Várom a folytatást !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Senkit nem akarok lebeszélni a dobronaki útról, tényleg nem, Neked meg nincs is olyan messze, mint nekünk a keleti végekről indulva :)

      Nem tudom mi lehet a Vintgar szurdokban mondjuk júliusban...huhhh, mennyi ember poroszkálhat ott olyankor.
      Ha ott nincs fodorka, akkor sehol sem :)...csodálatos klímája van annak a völgynek!

      Emlegettelek, mikor a Triglavot próbáltuk belőni a Vogelről, hogy Te biztos kapásból megmutatnád melyik az :))


      Most jöttünk haza a színházból, holnap elutazunk, talán majd valamikor vasárnap este tudom felrakni a következő adagot.

      Törlés
  2. Csodalatos elmeny volt olvasni es vegig nezni a fotokat! ehhez kepest mekkora elmeny lehetett megelni:)csak el tudom kepzelni.
    Gyonyoruek az orchideak, a folyo, a vizeses es ugy minden:)Koszonom az elmenyt!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A bakancslistámon ott volt Szlovénia, egy percet nem csalódtam ott abban az országban, minden a kedvemre való volt :)
      Tudod hogy örülök, ha adhatok egy csepp élményt másoknak is a fotókkal, úgyhogy jó, hogy velem tartasz :)

      Törlés
    2. Igen tudom:))koszi es puszi!:)

      Törlés
  3. Volt türelmem, sőt még tovább is lett volna! Tátott szájjal (valóban) olvastam, nézegettem végig az egészet. Csodaszép helyeken jártatok!
    Amikor Misefán jártunk, nekünk is be volt tervezve Dobronak, de végül nem lett belőle semmi, nem fért bele a 4 napba. Most, ahogy olvastam róla, már nem is bánom annyira.
    Szerintem az a kőszobor azért áll meg, mert át van fúrva és belevezetve valamilyen fém. Lehet, hogy tévedek.
    Izgatottan várom a folytatást!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon sajnálnám, ha az én véleményem miatt mondana le bárki is az orchideás helyről! nézd meg csak Te is egyszer, azért nagyon szép virágokat, növényeket lehet ott látni, tudom hogy nagyon szereted.

      Nem tudom hogy áll meg az a kő, tulajdonképpen mindegy is, felhívja magára a figyelmet :)

      Törlés
  4. Meseországban jártál? Mondjuk én az orchideákat nem kedvelem, azért gondolkodtam elmenni, most már nem. A szurdok miatt viszont irigyellek, s várom a folytatást. Nagy kíváncsisággal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ajjaj, nagyon negatívan írhattam Dobronakról! :( azért aki közel lakik hozzá, annak érdemes megnézni, de csak azért a keleti részről odautazni, hááááát...fenntartom a véleményem.
      A szurdok...az összes szépségre illő jelzőt leírhatnám rá...

      Törlés
  5. Csodás az a szurdok, egyszer nekünk is fel kell fedezni!
    Hogy áll meg a kő? Egyensúly kérdése, mint mindig minden a mi életünkben is. :-) Mert mindig azt a legnehezebb megtartani...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem is tudom mikor lehet a legszebb az a szurdok, arra gondoltam ősszel is tuti szép, mikor már színesek a fák, de talán ezt a buja szépségű zöldet ilyenkor semmi nem tudja felülmúlni.

      Hát...az a kő nagy talány marad nekem, már bánom hogy nem másztam le hozzá, sokan nézegették, fotózták közelről.
      Az egyensúlyt megtartani meg sokszor nagy bűvészet/művészet megtartani nekem is....

      Törlés
  6. Szlovénia bakancslistás :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha lehetőséged lesz rá, NE hagyd ki! nem fogsz csalódni szerintem Te sem :)

      Törlés

Megköszönöm, ha írsz...de tudnod kell, hogy a kommentet moderálom.

Türelmet kérek, ha nem jelenik meg belátható időn belül a megjegyzésed, mert annak oka lehet: úton/házon/magamon kívül vagyok.